Drónkezelői vizsgát tettek a felderítők

2019.08.21

Az MH 24. Bornemissza Gergely Felderítő Ezred leendő drónkezelő katonái sikeres pilótanélküli légijármű-kezelő vizsgát tettek.

A Skylark I-LE kezelői képzést egy úgynevezett SUAV (Short-Range Unmanned Aerial Vehicle) elméleti alaptanfolyam előzte meg, ahol a résztvevőknek el kellett sajátítaniuk a repüléssel összefüggő alaptudást: aerodinamika, szerkezettan, meteorológia, szabályzat-ismeret stb. Az elméleti képzés után szakmai típusképzés követett. A vizsgák sikeres letétét követően a felderítők Flight Simulator-on folytathatták a tanulást, ahol a gyakorlatba átültetett tudásról kellett számot adniuk a leendő operátoroknak. A következő lépcsőfok a Mission Trainer Simulator jártassági vizsga volt, ahol már kameraképet is használniuk kellett a kezelőknek.

Az összetett tanulási és vizsgázási folyamatot követően a tanfolyamon résztvevő állomány 2019 júniusában, oktató jelenléte mellett kezdte meg az éles repülési feladatok végrehajtását. A képzésnek ebben a stádiumában a katonák már szinte teljesen önállóan hajtották végre a kapott feladatokat a rendszer telepítésétől kezdve, a biztonságos üzemeltetésen át, a rendszer bontásával bezárólag. Ebben az időszakban került sor a 2. operátori képzésre is, melynek alkalmával a leendő légijármű-kezelők Kormorán gyakorlóeszköz segítségével tanulták meg a Skylark I-LE kézből történő indításának folyamatát.

A záróvizsgán a felderítőknek három fős bizottság előtt kellett megfelelniük, melynek tagjai a HM Állami Légügyi Főosztály, a Nemzeti Közszolgálati Egyetem, valamint az MH 24. Bornemissza Gergely Felderítő Ezred képviseletében vizsgáztatták a résztvevőket.

A záróvizsgát követően a katonák hatósági engedélyt kaptak a SKYLARK I-LE eszköz kezelésére, így a felderítő ezred Pilótanélküli Felderítő Repülő Százada 6 újonnan kiképzett operátorral növelte létszámát.

A komplex tanfolyamon csak olyan katonák tudnak megfelelni, akik kiváló térlátásuk segítségével képesek arra, hogy előre tudjanak gondolkozni térben és időben. Az adott légijármű irányításakor egyszerre több dologra is oda kell figyelni, és nagy nyomás alatt is jól kell tudni megoldani a bonyolult helyzeteket. Az operátori beosztás ezért nagyon felkészült, kiegyensúlyozott és mentálisan is erős altiszteket követel meg.

A sikeres vizsgákhoz ezúton is gratulálunk!

Írta: Patka Imre hdgy. és Pallás Lilla hdgy.

Fotók: Makai Gyula tőrm.